Zdar pánové. Pro ty, co nemají objednaný TrackIr od Ikara a už je nebaví poziční klobouček, předkládám návod jak si spíchnout Freetrack.
Jak to maká asi znáte, ale pro jistotu:
Freetrack potřebuje 3 věci:
kameru
diodový model přidělaný k hlavě
software
kameru mám Microsoft VX-1000
Software jw zadarmo ke stažení tady: http://www.free-track.net/english/
včetně veškerých potřebných informací.
Takže zbývá sestrojit svítící udělátko na hlavu.
Je na to potřeba 3 diody. Jsou to diody emitující infračervené světlo. Okem je neviditelný, ale CCD čip kamery ho vidí.
Objednal jsem je a přišly mi asi za 4 dny. Jo a objednal jsem si jich 9 a 3 nepotřebuju, kdyby někdo chtěl. Jiný diody nezkoušejte.
Od začátku jsem tu věc dělal s tím, že chci aby byla lehce namontovatelná, měla vlastní zdroj energie a byla decentní.
Ideální řešení je blikačka na kolo.
já mám tuhle:
Je docela drahá, ale válela se mi ve skříni, takže ...
Myslim, že by měla makat jakákoli se třema diodama.
Ten bazmek, kterej se normálně přidělává k řidítkům jsem ořezal nožem a připáskoval ke sluchátkům zadrhávací plastovou páskou. Takže se to nasazuje a oddělává úplně perfektně.
Na diodovej model jsem koupil svářecí drát o průměru 2mm. (3,5Kč v každym železářství)
Vobyčejnejma kombinačkama jsem večer u televize navohejbal
nožičky. Doprostřed sklíčka jsem vyvrtal dirku 5mm a nožičky k němu přišrouboval. Bacha tyhle sklíčka bejvaj křehký.
Takhle už vám to makat bude, ale jen za tmy. Ještě je trochu potřeba upravit 2 věci na kameře:
Vyndat z ní infračervenej filtr, aby lepší viděla diody. Trochu vám to zkurví barvy na kameře, ale jinak ji lze používat dál. U týhle kamery je to easy, u jinech to jde taky. Návody jsou na stránkách freetracku.
Já si u toho ten svůj filtr zlomil, tak buďte opatrný. http://www.free-track.net/english/hardware/filter_removal/microsoft_lifecam_vx1000.php
Dá se to spíchnout i levnějc. Mě to přišlo asi na 1050Kč. Což je furt míň než Trackir. Dá se to řešit i tak, že se diody napájej z USB nebo něčeho jinýho. Mě se to takhle zdá docela dobrý.
Samo o sobě to šlape docela v pohodě. ještě musím vyladit charakteristiky a nastaveni.Zatim nejsem schopnej se s tim rozhlížet tak, jako to zvládám myší. Ale jinak co do funkčnosti mi připadá, že mezi timhle a Trackirem podstatnej rozdíl není.
Trhany to neni vubec. dokonce i muj stroj Athlon XP 1700+ to zvlada ok. Ma to malinko zpozdeni, ale zanedbatelny. jede mi to na 30FPS. Trackir ma asi 120 FPS, ale 30 staci. ja trackir nikd nezkousel. to bych musel porovnat
Jinak hlavou moc netocim. jde tam nastavit vsecko: max. uhly natoceni, krivky prubehu natoceni, citlivost, vliv vyoseni diod vuci hlave. Pouzivam to jako 2DOF. Funguje to jako 6 DOF, ale nepodarilo se mi to rozchodit. Vzdycky mi hra spadne. Ale jako zacatecnik bych si to stejne nepoustel. treba to casem rozchodim. A je fakt, ze to, ze ma clovek ty antenky na strane, tak nejde uplne odstranit vliv toho vyoseni. Skoro bych rek, ze pro 6DOF je lepsi si dat ty diody na cepici nebo nejak zepredu. Casem poreferuju, az to budu mit zmakly. Ted jsem zjistil, ze je potreba si vyhrat s nastavenim, aby to delalo to, co ma. takze jeste budu nejakej cas ladit. uz je to o poznani lepsi nez vcera
To je dobře. zapoj tykadlo do USB a koukni na nej pres kamerku v telefonu, jestli sviti. Mam malilinky obavy, jestli si na to nesedla nejaka větší pošťačka. Po víkendu to rozchodíme
Tak, právě jsem postavil za 1,5 hodiny tykadlo na Freetrack pro Runnera. Protože ještě spousta z vás kouká přes klobouček a to hlavně proto, že nemá na Trackir, tak si prosím přečtěte tento článek a postavte si to, ať můžete kurňa lítat jako normální lidi
Takže s chutí do toho piloti. Přece nejste bábovky
Takže: Na tento elektronický zázrak potřebujete tyto součástky:
3 diody
3 odpory
kus svařovacího drátu
kus kabelu (slabá dvojlinka)
USB zástrčku Click Image to Enlarge Image Hosting
Tak, to toho je co?
Tak, a aby ste to poskládali, tak potřebujete tohle
kombinačky
pájku, cín, kalafunu (pájecí pastu)
izolačku Click Image to Enlarge Image Hosting
Každej USB kabel má 4 dráty.
červenej +
černej -
zelenej a bílej data+ a -
zelenej a bílej uskřípněte a napájejte červenej a černej tak, jak je to na obrázku
To není tak komplikocaný ne?
Takže to postupně pájíme Click Image to Enlarge Image Hosting
a omotáváme izolačkou a zase pájíme tak, aby se nám to někde nezratovalo.. Click Image to Enlarge Image Hosting
Kamerka VX-1000 dneska stojí 340Kč, tohle tykadlo vás vyjde tak na 50Kč až Kilo. Takže to máme cca 400Kč až 500Kč maximálně.
To jde ne?Za solidní Freetrack.
Follow tento odkaz. Principielně: Z kamery vyšroubujete ten šroubek co je vzadu. Potom ji rozlousknete a na zadní straně objektivu je takový malilinký obdélníkový sklíčko. To vydloubnete ostrým nožem (možná se zlomí) . Tím dostáhnete toho, že kamera lépe uvidí infrasvětlo z diod. Ale zároveň i všecko ostatní. Takže ještě musíte obraz ztmavit tak, aby viděla jen ty diodky.
Máte dvě možnosti:
a)
Místo toho sklíčka tam prdnete stejně tak velikej čtvereček vystřihnutej z diskety,
b ) vystřihnete kolečko o průměru toho objektivu zvenčí a nějak ho tam přilepíte.
Já mám zvenčí nasazenej efektní kryt vyrobenej z víčka na Lak na vlasy Very functional a navíc ho můžu hbitě sundat a usmívat se na rodiče, když maj tu potřebu mě vidět. Obraz kamery má bez IR filtru malinko hnusnější barvy, ale jde to
A jako finální akce je software. alfa a omega celého tohodle výmyslu.
právě zjišťuju, že je tu nově verze 2,2, takže ji jdu testnout a postnu pár obrázečků
Tak k softwaru. asi po dvou hodinách ladění, se mi podařilo nastavit freetrack tak, že maká tak, jak má. Play. Stiskněte a spustí se obraz. Je potřeba posuvníkem pod obrazem docílit toho, aby kamera viděla jen 3 tečky. kdyžtak pootočte s objektivem kamery, aby byly body ostré
Dole vidíte spoustu informací. Třeba kolik vidíte dotů, jaké máte FPS a jaký Jitter. Jitter je potřeba držet co nejníž. pod 10 dobrý. FPS je u mě 20, ale mělo by být 30 (pod XP jsem měl 30, pod Vistama mám 20)
Ale i 20 ujde. Softík to rozdělí na 120, aby to bylo plynulé Click Image to Enlarge Image Hosting
Když tohle spustíte, můžete začít ladit.
Jde o to, aby jste si zadali správně rozměry a pozici tykadla. V praxi to znamená to, že když otočíte hlavou , tak se vám střed nevychýlí ani na jednu stranu.
Tzn. je potřeba mít jednak dobře zadané tykadlo jako takové tady. Rozměry si naměřte pravítkem. Taky si dobře nastavte pozici středové diody ke středu hlavy
Pak je taky potřeba dobře stanovit pozici kamery vůči hlavě. moje kamera je pod monitorem a nejlíp mi to funguje s tímhle nastavením Click Image to Enlarge Image Hosting
Máte-li ji nad monitorem, volíte opačný úhel
Je to trochu mrdání, ale jak to jednou je, tak je to supr
Dál je potřeba smysluplně nastavit křivku posunů a otáčení. mě to nejlépe vyhovuje takto
Taky je potřeba si na profilu nastavit dobrou citlivost. v záložce Profile zmáčkněte dole tlačítko 1 a tím se všecky citlivosti přehodí na hodnotu 1 Click Image to Enlarge Image Hosting
Samotnou citlivost pak nalaďte v ikoně Global, ať ji máte platnou pro všecky profily. Mě nejvíc vyhovuje takováhle citlivost
Ještě nastavte tlačítko na centrování jestli chcete, tak i Pause. já používám jen ten centr. mám ho na kloboučku a přes Saitekovskej softík mám na něm klávesu F12
Profil si uložte a je to. Než to vychytáte, tak to potrvá. pokud lítáte bez MODu a bez 6DOF, tak vám stačí je Rotation Y (YAW) a Rotation X (Pitch). Taky nemusíte mít model kdovíjak vychytaný. Pokud chcete využít 6DOF, tak potřebujete řádně naladit, jinak je to k vzteku a nebudete schopni toho účelně využívat. Tak s chutí do toho.
S nastavením samolitr poradím